HOE WERKT HET?

Het gebruikmaken van de diensten van de Ombudsman voor de Handel is volledig gratis voor de consument, wat een eerlijke toegang tot conflictresolutie waarborgt.

Heeft u eerst samen met de handelaar naar een oplossing gezocht? Is de handelaar geregistreerd bij de Ombudsman van de Handel? Dan kan de verzoeningsprocedure starten. De verzoeningsprocedure duurt gemiddeld 24 dagen.

STAP 1

U heeft een product of dienst gekocht en u bent niet tevreden. 

  • Heeft u eerst samen met de handelaar naar een oplossing gezocht? 
  • Is de handelaar geregistreerd bij de Ombudsman van de Handel? 

STAP 2

Nu kan de verzoeningsprocedure starten ! Klik hier om uw probleem te melden. 

STAP 3

De handelaar bekijkt uw klacht en geeft zijn mening of maakt eventueel een voorstel. Deze stap duurt maximum 14 dagen. 

STAP 4

  • Bent u tevreden met het voorstel van de handelaar? Dan is de zaak afgesloten ! 
  • Bent u niet tevreden ? Dan bekijkt de Ombudsman uw zaak verder. 

STAP 5

Bij afwezigheid van een minnelijke oplossing binnen de 21 dagen, stelt de Ombudsman voor de Handel een neutrale en onafhankelijke verzoener aan. Nadat hij het dossier geanalyseerd heeft, stelt hij een verzoeningsakkoord voor. Deze stap duurt maximum 40 dagen. 

STAP 6

  • U kan nu het voorstel aanvaarden of afkeuren. U heeft hier 2 weken de tijd voor. De handelaar moet het voorstel ook aanvaarden om tot een akkoord te komen.

Indien u nog steeds niet tevreden bent over het voorstel, kunt u naar de rechtbank stappen.